• Fiskegrateng -uten egg, melk og evt gluten

    Til ca. 4 persjoner.

    • Ca. 800 gram kokt torsk, sei, hyse el.l
    • 2 ss margarin uten melk
    • 4-5 ss hvetemel eller Toro glutenfri lys melblanding
    • 5 dl Soyamelk/Havremelk
    • salt
    • 1 krm revet muskatt eller pepper
    • Litt tørket brød.

    (La et par brødskiver ligge i stekovnen i 45 minutt på 150 grader. Smuldre eller finmal brødet ettersom hva du synes er best. Eller kjøp ferdig brødrasp i butikken.)

    Del den rensede og kokte fisken opp i mindre deler.

    Smelt margarinen i en kjele og tilsett melet. Rør inn melken raskt og tilsett salt.

    Avkjøl sausen.

    Bland inn fisken og smak til med muskat/pepper og evt mer salt.

    Hell gratengen over i en ildfastform og strø tørket brød/brødrasp over.

    Stekes midt i ovnen i ca 45 minutter på 200 grader.

    Noen liker å ha litt kokt makaroni i gratengen. Kok da opp makaroni og bland dette inn sammen med fisken(ca. 1,5 - 2 dl). Det kan også serveres ved siden av.

    Ellers serveres fiskegratengen med kokte poteter og råkostsalat eller kokte grønnsaker etter smak.


Warning: "count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable"